Pomiar poziomu paliwa, jego zużycia, tankowania itp. to jedne z najczęstszych zapotrzebowań systemów monitorowania pojazdów. Głównym tego powodem są oczywiście kradzieże paliwa i różnego rodzaju nieprawidłowości w jego rozliczaniu.
Nasz system potrafi przedstawić na wykresach i raportach każdy rodzaj pomiaru paliwa - począwszy od podstawowych wskaźnikach poziomu - pływaków poprzez sondy, przepływomierze i magistrale CAN.
Metody pomiaru obsługiwane przez nasze urządzenia i system:
Pływak
To najprostszy i zarazem najtańszy sposób pomiaru paliwa. Nasze moduły podłącza się do fabrycznej instalacji pływaka - najczęściej jest to jeden przewód biegnący od zbiornika paliwa do wskaźników. W niektórych przypadkach (niektóry sprzęt budowlany) wymagana jest minimalna przeróbka elektroniki. Urządzenie dokonuje pomiaru napięcia, jego wartości skutecznej, wypełnienia - zależnie od rodzaju pływaka. W niektórych pojazdach występuje zależność poziomu paliwa (napięcia na przewodzie) od napięcia w instalacji elektrycznej pojazdu (ładowanie akumulatora) - także w takich sytuacjach urządzenie poprawnie analizuje otrzymywane dane. Z powodu małej dokładności fabrycznych pływaków (z założenia to ma być tylko wskaźnik dla kierowcy) oraz kołysania się paliwa podczas jazdy dokonywany pomiar jest uśredniany i filtrowany.
Mimo wykonania kalibracji wskazań pływaka często mamy do czynienia z tzw. strefą martwą - należy do nich górna i dolna część zbiornika - utrudnia to dokładny pomiar po zatankowaniu do pełna i czasami przy bardzo niskich poziomach paliwa (rezerwa). Mimo tych niedoskonałości pomiar z pływaka daje poprawne wyniki przy uśrednionej analizie spalania. Zdarzają się pojazdy w których dokładność pomiaru sięga 3% ale najczęściej wyniki są z przedziału 5-10%.
W pojazdach wyposażonych w 2 zbiorniki paliwa kwestia dokładności pomiaru zależy od typu układu przelewowego zamontowanego w pojeździe.
Pomiar paliwa za pomocą sondy paliwowej
Użycie sondy - ultradźwiękowej, hydrostatycznej, pojemnościowej czy jakiejkolwiek innej pozwana na uzyskanie dokładniejszych wyników pomiaru w stosunku do danych z pływaka. Minusem takiego rozwiązania jest oczywiście cena i konieczność większej ingerencji w pojazd (otwór w zbiorniku paliwa) - przed podjęciem decyzji co do wyboru sondy warto przemyśleć temat czy uzyskana dokładność pomiaru warta jest użycia takiego rozwiązania.
Analiza danych z sondy jest niemalże identyczna do analizy z pływaka, główna różnica polega na większej dokładności i stabilności pomiaru. Należy przy tym pamiętać, że użyte czujniki (np. przetworniki ciśnienia) mimo iż mają dokładność 0,1% to wyniki pomiarów i tak będą w granicach kilku %.
Sondy paliwa nie nadają się do każdego typu zbiornika (głównym problemem jest tutaj jego wysokość), należy także pamiętać, że w pojazdach z większą ilością zbiorników może zaistnieć konieczność instalacji większej ilości sond. Przy wyborze sondy warto upewnić się do co odporności sondy na zmiany temperatury paliwa - przy użyciu tańszych sond czasami nawet niewielkie wahania temperatury (noc/dzień, lato/zima) powodują duże zniekształcenia pomiaru.
Pomiar za pomocą przepływomierza
Przepływomierz pozwala na uzyskanie bardzo dokładnych pomiarów zużycia i spalania paliwa - pomiar dokonywany jest z dokładnością 1/100, 1/200 czy nawet niekiedy 1/1000 litra. Jego instalacja wymaga pewnych przeróbek układu paliwowego aby rozwiązać problem paliwa wracającego do zbiornika. Koszt samego przepływomierza i jego montażu który zapewni nam wieloletnią bezawaryjną pracę jest duży - ale mimo wszystko jest to najdokładniejsza metoda pomiaru paliwa.
Na wynik pomiaru nie ma wpływ ilość czy wielkość zbiorników paliwa, kołysanie się paliwa w czasie jazdy także nie ma żadnego znaczenia.
Przepływomierz nie wskaże nam bezpośrednio ewentualnych kradzieży paliwa - mamy dostęp tylko do danych spalania i powiązanie ich z tankowaniami może dać ewentualnie jakieś informacje dotyczące takich sytuacji - oczywiście w pojazdach z przepływomierzem można równolegle podłączyć pływak.
Pomiar paliwa za pomocą danych z magistrali CAN
Pomiar ten jest mocno uzależniony od typu pojazdu i rozwiązania zastosowanego przez producenta pojazdów. Niektóre pojazdy podają poziom paliwa (obrobione dane z pływaka), niektóre łączne zużycie (coś na kształt przepływomierza) a inne podają tylko chwilowe spalanie. To czy warto w danym pojeździe użyć magistrali CAN do analizy paliwa warto z nami skonsultować przed podjęciem decyzji.
Producent urządzeń GPS, systemu lokalizacji i monitorowania pojazdów. Sprzęt do śledzenia, kontroli, wykrywania kradzieży paliwa. Monitoring pracy pojazdów komunalnych, zimowego utrzymania dróg. Wypożyczanie GPS, lokalizacja pojazdów.