Wszystkie nowe pojazdy wyposażone są w tzw. magistralę (szynę) CAN (z angielskiego Controller Area Network - szeregowa magistrala komunikacyjna). Magistrala ta wykorzystuje dwuprzewodową skrętkę i pozwala na cyfrowy przesył danych z prędkościami kilkuset tysięcy bitów na sekundę, całość jest wysoce odporna na zakłócenia.
W pojazdach do magistrali CAN podłączone są wszystkie ważne elementy elektroniczne pojazdu - czujniki temperatury, ciśnienia, różnego rodzaju sondy itp. Każdy taki element rozgłasza w sieci swój status (np. informacja o aktualnej dawce paliwa, prędkość obrotowa silnka) nasłuchując jednocześnie komunikatów z innych urządzeń. Często w samochodach magistrale CAN są rozdzielone na kilka niezależnych - każda odpowiada za inne elementy (silnik, komfort, bezpieczeństwo).
Stosując specjalne konwertery można wpiąć się w taką magistralę i niejako podsłuchać co dzieje się w pojeździe - tym samym uzyskać dostęp do bieżących parametrów silnika. Niestety nie wszyscy producenci pojazdów ujawniają wszystkie dane i nie wszyscy trzymają się ustalonych standardów, dlatego też nie zawsze mamy dostęp do potrzebnych informacji.
Przykładowe parametry które można odczytać z magistrali CAN:
Przy instalacjach konwerterów magistrali CAN należy pamiętać, że w przypadku pojazdów będących na gwarancji często należy uzyskać zgodę na montaż takiego urządzenia.
Producent urządzeń GPS, systemu lokalizacji i monitorowania pojazdów. Sprzęt do śledzenia, kontroli, wykrywania kradzieży paliwa. Monitoring pracy pojazdów komunalnych, zimowego utrzymania dróg. Wypożyczanie GPS, lokalizacja pojazdów.