Odczyt danych z magistrali CAN za pomocą lokalizatora GPS pozwala na znaczne rozszerzenie funkcjonalności systemu monitoringu. Dostępne sygnały i parametry zależą oczywiście od konkretnego modelu pojazdu, ale czasami wystarczy jedna dodatkowa informacja aby móc generować nowe raporty, zestawienia. Monitoring CAN ułatwia także analizę danych w przypadku wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości przy wskazaniach GPS.
Lista parametrów dostępnych w magistrali CAN najczęściej wykorzystywanych w systemie monitorowania pojazdów
Mimo iż nasz rejestrator GPS posiada własny algorytm na zliczanie przebytych kilometrów - dla niektórych pojazdów często dokładniejszy niż fabryczne wskazania - to informacja o stanie licznika jest przydatna w przypadku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów i chęci umieszczenia tam faktycznego wskazania licznika. Różnice wskazań pomiędzy GPS a licznikiem pojazdu pozwalają na wychwycenie próby zagłuszenia sygnału GPS, bądź – w przypadku pojazdów ciężarowych – wykrycia tzw. jazdy na magnesie czy innego sposobu oszukania tachografu.
Pomiar ten pozwala na jednoznaczne wykrycie pracy na wolnych obrotach / biegu jałowym. Możliwość zdefiniowania w systemie lokalizacji pojazdów NaviCar odpowiednich reguł pozwala na wskazywanie i zliczanie wystąpień określonych sytuacji – np. zbyt długa praca na wysokich obrotach. Ponadto dostępny histogram pracy silnika pokazuje graficznie sposób pracy.
Parametr rzadziej wykorzystywany, najczęściej do weryfikacji poprawności pracy pojazdu. Po zdefiniowaniu odpowiednich reguł można go użyć do wykrycia jazdy/pracy na zbyt zimnym silniku (np. maszyny budowlane, ciągniki)
Jeden z najbardziej pomocnych sygnałów. Pozwala na zobrazowanie faktycznego poziomu paliwa. Niektóre pojazdy podają wartość w litrach, natomiast większość w procentach pojemności zbiornika (oczywiście zastosowanie kalibracji w oprogramowaniu rozwiązuje tą niedogodność). Zdarzają się pojazdy gdzie pomiar ten jest bardzo precyzyjny ale są i takie – gdzie niewiele wnosi i często nawet zwykłe wpięcie się naszym rejestratorem w przewód pomiaru paliwa daje dokładniejsze pomiary. Niemniej jednak zawsze należy przyjąć, iż jest to tylko pomiar poglądowy i wyniki daje w pewnym przybliżeniu. W niektórych sytuacjach pozwala na wykrycie ubytków/kradzieży paliwa.
Ze względu na zbyt krótkie okresy uśredniania w większości pojazdów dane te nie dają rzeczywistego obrazu tego co dzieje się z pojazdem w czasie pracy i parametry te nadają się lepiej do kierowcy który może obserwować je na desce rozdzielczej pojazdu niż do systemu raportowania. W naszym rozwiązaniu GPS spalanie średnie wyliczamy korzystając z dostępności innych parametrów (np. poziom paliwa/spalanie całkowite i licznik kilometrów z pojazdu lub z GPS).
Parametr ten - jeśli jest dostępny - jest doskonałym narzędziem do analizy zużycia paliwa. W sposób dosyć precyzyjny podaje ilość faktycznie zużytego paliwa co pozwala na generowanie szczegółowych raportów za dowolnie krótkie odcinki trasy. Niestety parametr rzadko występuje w pojazdach osobowych i dostawczych. Pomiar ten daje dane jak po montażu przepływomierza.
Z poziomu magistrali CAN dostępne są statusy pracy tachografu (kierowca 1 i kierowca 2) – w każdej chwili wiemy o ustawionej pracy, odpoczynku czy jeździe. Najczęściej uzyskane informacje pokrywają się z tym co odczytujemy z samej prędkości GPS i statusu zapłonu, a ewentualne rozbieżności umożliwiaj jednoznaczne wykrycie oszukiwania tachografu („jazdy na magnesie”). Osobnym tematem jest możliwość zdalnego czytania plików DDD z tachografu.
Dostępne w pewnej grupie pojazdów ciężarowych – przydaje się do detekcji obciążenia pojazdu – pusty przejazd, załadunek/rozładunek.
W magistrali CAN dostępne są często inne sygnały ale ich ewentualne wykorzystanie jest uzależnione od konkretnego zastosowania.
Producent urządzeń GPS, systemu lokalizacji i monitorowania pojazdów. Sprzęt do śledzenia, kontroli, wykrywania kradzieży paliwa. Monitoring pracy pojazdów komunalnych, zimowego utrzymania dróg. Wypożyczanie GPS, lokalizacja pojazdów.